Varden Pluss, en plan for bygging av inntil 190 nye leiligheter, fikk ja i kommunestyremøtet 28. april.
Kommunestyret besluttet at vi ikke får bygge høyere enn 14 etasjer. Hvordan det vil kunne komme til å påvirke utseende av en eventuell ny bebyggelse vet vi ikke før arkitektene har tygd på det.
2014 – en ide
I 2014 startet vi arbeidet med varden Pluss. En ekstraordinær generalforsamling ga styret fullmakt til å arbeide med et byggeprosjekt som vill kunne inntil 200 nye leiligheter på Varden. Hensikten med utbyggingen er at den, sammen med renoveringen av eksisterende bygningsmasse, skal kunne gi oss et urbant løft der de nye leilighetene også skal kunne bidra positivt rent økonomisk til en total fornyelse av hele vårt bomiljø.
Bilene under jorda
Bakgrunnen var behovet for renovering og fornyelse av eksisterende borettslag. Vi eier nesten 50.000 kvadratmeter tomt. Mye av dette bruker vi i dag til parkering. Garasjen er nedslitt, og biler og asfalt er ikke akkurat barnevennlig utnyttelse av arealene. Tanken er at bilene skal under jorda. Vi graver oss ned og bygger innendørs garasje til alle. Oppå der bygges det fire etasjers lavblokker omtrent fra der flaggstangen i dag står og nordover omtrent til der garasjen starter i dag. Der bygges to høyblokker som altså kan bli 14 og 12 etasjer høye.
Park, lek og fellesarealer
Nederste P-plass skal, etter planen, bli park; et grøntområde – lekeareal og en utendørs møteplass for alle som bor på Varden.
Miljø
Å få bilene bort fra overflaten anser vi som et godt tiltak for et bedre bomiljø. I de nye husene er det også planlagt fellesarealer og areal til en mindre butikk. Fra Varden har vi byens beste bussforbindelse som vil kunne redusere bruken av bil. Planen legger til rette for bildeling (el-bil) og sykkeldeling (el-sykler) – kanskje også el-sparkesykler. En vesentlig andel av de nye leilighetene tenkes solgt uten P-plass. Dette er ikke konkretisert, men også det vil kunne gi en miljøgevinst.
Prosess videre
Varden borettslag kan ikke bygge dette på egen kjøl, og når de endelige planene, med redusert byggehøyde er godkjent, vil dette bli lagt frem for en ekstraordinær GF som må beslutte veien videre. GF må ta stilling til om prosjektet skal realiseres, og hvis ja, må vi finne en samarbeidspartner som kan kjøpe prosjektet og bygge det ut.
Penger
Varden borettslag eier tomta, og vi har brukt penger på å lage reguleringsplanen. I seg selv er dette verdt ganske mye. Hvor stor verdien er, vil være en forhandlingssak, men styret legger til grunn at dette vil gi et solid bidrag til økonomien i laget.
Styret