Gå til innhold

Praktisk info & ordensregler

Her ligger en oversikt over diverse praktisk info, samt ordensregler.

Styret ber om at alle andelseiere setter seg inn i vedtektene og ordensreglene som gjelder for Varden Borettslag.

Ordensreglene er en del av borettskontrakten. Reglene er ikke ment å hemme livsutfoldelse, men å fremme trivsel og godt naboskap mellom beboerne.

  • Generelle regler

Risting av matter og tepper fra vinduer/veranda over annen bolig er ikke tillatt.

Ved grilling på veranda eller platting er det gass som gjelder. Ikke åpne flammer pga. tetthet i borettslaget.

Det er ikke tillatt for barn (eller voksne…) å leke inne i garasjeanlegget.

Det er ikke tillatt å drive forretningsvirksomhet fra leilighetene, herunder utleie til Airbnb (søknadspliktig) eller annen utleie.

Bygningsmassen og utearealene skal behandles med forsiktighet.

  • Regler for ro i borettslaget

Det skal alltid være ro i borettslaget fra kl. 23:00 – 06:00. Etter kl 23:00 må det vises hensyn ved bruk av radio, tv, musikkanlegg og lignende.

Boring, spikring og andre høylytte aktiviteter som forstyrrer naboene skal ikke foregå på søn- og helligdager, eller mellom kl. 20:00 og kl 07:00 på hverdager. På lørdager gjelder det etter kl 18:00.

Ved oppussing som fører med seg mye støy skal det gis nabovarsel til alle leiligheter i samme bygning.

Ved bursdager, selskaper og fester som kan bli støyende eller forstyrrende skal det gis nabovarsel til alle som kan bli berørt.

  • Andre ordensregler

Disse går også under ordensreglene tilknyttet borettskontrakten.

  1. Avfallshåndtering
  2. Snørydding
  3. Stell av hage og fellesarealer
  4. Dyrehold
  5. Utleie av leiligheter
  6. Parkering

Innholdet er lagt i egne avsnitt under.

Avfall skal sorteres i henhold til gjeldende sorteringsguide fra avfallsselskapet.

Borettslaget er tilknyttet avfallssug. Søppel skal ikke hensettes ved sugesjaktene eller noe annet sted i borettslaget. Farlig avfall og spesialavfall (se sorteringsguide fra Remiks) må ikke kastes i avfallssuget eller i containere som settes opp i forbindelse med dugnad.

Det er viktig å sortere rett og bruke pose! 

Vi har søppelsug i borettslaget, og fem rør er plassert rundt i hele borettslaget. Vi sorterer søppel ihht Remiks sorteringsveileder (www.remiks.no). Nye poser for sortering kan hentes i oppbevaringsskap utenfor styrerommet/grendehuset. NB. Avfall skal i pose før det kastes i søppelsuget. Dette er veldig viktig at følges, med tanke på problemene løst avfall skaper for Remiks, som igjen går ut over drift av søppelsug.

Hageavfall skal ikke kastes i naturen. Det kan du levere gratis hos Remiks, eller benytte grønne avfallsposer.

Hver andel kan få tilgang til et Remiks’ Avfallskort (https://www.remiks.no/kundeservice/avfall-fra-husholdninger/avfallskortet) for levering av større mengder avfall. Avfallskortet distribueres direkte av Remiks. I tillegg plasseres det ut containere for restavfall under dugnadene.

Ved nedre utendørs parkeringsplass mot nord, står det utplassert beholdere for glass og metall. Slike står også nede ved Coop Extra på Utsikten, i tillegg en Fretex tøyinnsamlingsboks.

Søppelnøkkel skal følge leiligheten. Dersom det ønskes en ny, eller en ekstra, kan dette bestilles hos styret. Den koster kr. 275 pr. dags dato, og vil trekkes fra husleie.

Juletrær plasseres på hjørnet av garasjeporten ned mot parkeringsplassene i perioden Remiks henter inn etter julefeiring. Følg med på datoene.

Borettslaget sørger for snørydding på felles veier, gangstier og parkeringsplasser.

Hver enkelt beboer har ansvar for at det ryddes snø utenfor egen leilighet.
Verandaer måkes på fastsatte tidspunkt.

Vi har avtale med et firma som brøyter felles veier og parkeringsplasser ut i fra nedbørsmengde på hverdager. Regningen for felles veier får vi dekket inn av Tromsø Kommune, da det er kommunale veier.

Her er noen viktige punkt i forhold til brøyting og måking:

  • Firmaet følger retningslinjene for kommunal brøyting, og rykker ut ved ca. 9 cm snøfall.
  • Vi er ikke førsteprioritert hver gang, og brøytetidspunktet kan variere.
  • Ved store nedbørsmengder respekterer vi at firmaet har andre områder som prioriteres, og venter på tur. Dette kan for eksempel være vei, skole, barnehager og sykehjem etc.
  • Vi kjører ekstra forsiktig i borettslaget når det pågår brøyting og brøytekantene er høye. Det bor små barn her, og vi ønsker et trygt borettslag.
  • Din private parkeringsplass, samt gjesteparkering brøytes hvis det er plass for brøytemaskinen til å komme seg til. I helgene måkes de ikke.
    Snø som måkes ut av eget område (parkeringsplass, inngang, hage, veranda etc.) skal ikke være til hinder i gatene. Den må tas til et område hvor det ikke er veg.
  • Du har selv ansvar for å holde rømningsveier fri for snø, både inngangsdør og veranda. Har man behov for hjelp må dette organiseres privat.
  • Det er vaktmestertjenesten som sørger for at gangstier og trapper er fri for snø i rimelig tid på hverdagene. Hver enkelt kan bidra hvis de ser behovet. Styret har også denne oppgaven.

I tillegg arrangeres det snørydding for hele borettslaget over to dager ved behov. Da stenges borettslaget for trafikk og man får ryddet snø ut av både hage, inngang og veranda etc., som tas unna av maskin kontinuerlig. Slike dager organiseres fortløpende når behovet melder seg, og ut i fra kapasitet til brøyteselskapet. Disse retningslinjene bes følges;

Snø måkes kun ut i vegen innenfor satt tidspunkt for måking. Dette for at biler skal kunne komme seg inn og ut før veiene stenges for trafikk. Dette gjelder spesielt utrykningskjøretøy.
Kast ikke snø ut i veien uten å ha oversikt over hvor du kaster. Vi ønsker ingen uhell og skader.
Måker du snø fra veranda, skal den kastes ut på vegen. Det kan avtales med nabo under om å få kaste snø ned i hagen og deretter måke ut på veg. Da anbefales det å måke ned i forkant av måkedagen, slik at nabo under også får trygg arbeidssone for måking fra egen hage/inngangsparti. Dette avtales mellom andelshavere.

Andelseier skal holde utearealet (hagen) utenfor leiligheten ryddig og stelt.

Fellesarealer skal som regel ryddes og stelles ved frivillig dugnad. Dugnad planlegges og ledes av styret.

Omkostninger i forbindelse med utbedring og vedlikehold av fellesarealene lekeplasser, parkeringsplasser og garasjeanlegg, veier og grøntarealer dekkes av borettslaget.

Forandringer utfor egen bolig må gjøres i samsvar med vedtektene for borettslaget, og alle større endringer er søknadspliktige til styret. Det sendes på mail til styret, og en konkret plan, mål og skisse er viktig for å få frem ønsket endring. Materialer og fargevalg er også fastsatt av borettslaget, og vi prøver å opprettholde det så godt vi kan. Plattinger og gjerder mellom andelshavere er ikke satt opp av borettslaget, og endringer, skader, etc. dekkes derfor ikke, men det deles ut maling for vedlikehold.

Det er tillatt å montere parabolantenne når denne ikke er større enn 60 cm i diameter og monteres slik at den ikke er til sjenanse eller til hinder for utsikt fra andre leiligheter. Montering skal gjøres av vaktmester, eller i samsvar med instruks fra vaktmester, for å sikre mot skader på fasade. Antenna skal males i samme farge som den delen av fasaden den er montert på. Maling utleveres av materialforvalter i styret.

Beboere som ønsker å skaffe husdyr eller nye beboere i ferd med å kjøpe/flytte inn, må informere styret i Varden borettslag om dyrehold. Det er kun tillatt med innekatt i borettslaget. Skjema ligger under.

Dyrehold

All utleie er søknadspliktig. Ved spørsmål om utleie, henvend deg direkte til styret eller send en forespørsel via skjema under. Les også hva forbrukerrådet sier om utleie i borettslag.

www.forbrukerraadet.no/borretslag – og sameie

Utleie av leilighet

Regler og info som handler om parkering er mer omfattende og lagt under en egen side. Du finner den HER. 

Det er ikke lov til å skyte opp raketter inne i borettslaget. Dette av hensyn til naboer over og ved siden av, samt barn og dyr som ønsker å oppleve nyttårsfeiringen uten at det oppleves som skummelt.

Ser man noen som rigger til for oppskyting inne i borettslaget, har man sin fulle rett til å påminne de på en vennlig måte og henvise til ordensreglene.

For de som ønsker å skyte opp raketter, henviser vi til gangstien mellom Varde Brl og Brattbakken Brl. Eller andre plasser hvor det ikke kan sjenere andre. Takk for at du viser hensyn.

Det er også viktig å huske regler og aldersgrenser for fyrverkeri.

Trygg bruk av fyrverkeri | Brannvernforeningen

Varden borettslag har kjøpt inn utstyr til utlån for beboerne. Dette finnes i garasjen, og dere kan låne dette ved å kontakte materialforvalter. Kontaktinfo til styret finner du i menylinjen.

Utstyr kan være;

Heydi til å slamme muren på uteboden. Du kan også låne murebøtte.
Maling til skilleveggene på balkonger og uterom, samt til listverk utendørs – leveres ut til beboere gratis.
Gressklippere, vannslanger, trillebår, river, spader og masse annet praktisk utstyr.

En rekke ulike nøkler kreves til hverdagen på Varden. Dette inkluderer nøkler til søppelsuget, strøm på parkeringsplassen, til postkassen, til inngangsdør og til boddør.

Nøklene er dine private nøkler, og kostnadene tilknyttet for eksempel ny lås og slipe ekstra nøkler vil påløpe din husstand. Enkelte nøkler krever at du tar kontakt med styret slik at vi kan bistå i å formidle riktig kontaktinformasjon for å få nye.

På Varden er det to typer postkasser, både på husveggen og i store postkassestativer.

Ordinær post leveres av Posten Norge i postkassene plassert på postkassestativene. Disse er låst og nøkkel er levert ut til alle i borettslaget og vil følge leiligheten.

I postkassen på husveggen mottas aviser. eksempelvis ved dokumenterte bevegelsesutfordringer.

Vi opplever dessverre at postkassene fryser når været slår om mellom mildt og frost. Noen bruker låseolje, noen blåser frosten bort og noen varmer nøklene med f.eks fyrstikk.

Pakkebokser

Pr. nå har Varden Borettslag pakkebokser fra Posten. De er plassert på baksiden av Grendehuset (Varden 120B).

På nettsiden til Posten finner du informasjon om hvordan bruke Pakkeboksene.

Det kan hende folk trenger hjelp og bistand til ulike gjøremål i borettslaget, som for eksempel å måke snø. Borettslaget har vaktmestertjeneste, og de kan kontaktes for avtale om ekstra bistand. Bistand ut over det borettslaget har avtale om må betales av den enkelte beboer.

For mer info se Vaktmester

eller, kontakt styret for å få hjelp til å formidle ditt behov til vaktmestertjenesten.

Vi har avtale med Avarn om ro og orden i borettslaget.

Vi får inn rapporter som gås i gjennom av styret og det vurderes fortløpende tiltak på for eksempel ulovlig parkering og husbråk/fest. Hvert enkelt tilfelle registreres med for eksempel bilde av registreringsnummer og adresse.

Hver enkelt andelshaver har også mulighet til å benytte seg av Avarn hvis de ser ulovlig parkering og/eller opplever husbråk. Gi også beskjed til styret.

Det er andelshaver sitt ansvar og plikt i å se til at leiligheten har nok brannvarslere og at de vedlikeholdes. 

Alle boliger skal ha brannalarmanlegg eller røykvarslere. Du må ha minst en røykvarsler i hver etasje. Det anbefales at de skal være plassert slik at de kan oppdage og varsle om brann på kjøkken, i stua, soverom og i sonen utenfor tekniske rom.

Forskrift om brannforebygging fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap stiller tydelige krav til røykvarslere og manuelt slokkeutstyr i bolig:

«Eieren av boliger og fritidsboliger skal sørge for at byggverkene har brannalarmanlegg eller et tilstrekkelig antall røykvarslere. Det skal være minst én detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone utenfor tekniske rom. Alarmen skal kunne høres tydelig på oppholdsrom og soverom når dørene mellom rommene er lukket.»

Borettslaget dekker ikke selve brannvarsleren, men vil årlig vurdere om økonomien tillater det å dekke inn ett stk. batteri. Da gis det beskjed om dette i november.

I Varden Borettslag mater vi ikke store fugler.

Vi har forståelse for at man ønsker å ta vare på fuglene, men ber om at matingen skjer utenfor borettslagets område. Vi bor nært friluftsområder, som er bedre egnet for mating.

Bråk, skit og stor fare for skadedyr er ikke ønskelig. Vi bor tett og matingen sjenerer naboer og kan føre til konflikter.

Styret får ofte henvendelser, da majoriteten ikke ønsker å tiltrekke seg måker og andre større fugler til borettslaget. Måker lærer f.eks raskt og vil vende tilbake til steder de blir matet. De ser heller ikke forskjell på en hånd som mater eller en hånd som prøver å nyte en bolle eller en is. De er derfor rask med å stjele mat hvis de får sjansen.

Takk for at du følger reglene i borettslaget.

Her er en oversikt over barnehager i nærområdet.

Soldagen Barnehage
Rundvannet Barnehage
Stakkevollan Barnehage

Her finner du informasjon om barnehager: Finn barnehage | Tromsø kommune 

Om Sentralavtrekk

(Info skrevet av Blikkenslager Tom Deyer AS)

Sentralavtrekk er en vanlig form for boligventilasjon i mange boliger. Man
begynte å montere denne type ventilasjon i Norge på slutten av 1970-talet.

Prinsippet er at man har en avtrekksvifte plassert på loftet eller i kjøkken
skapet, som er koblet til ett felles rørsystem fra våtrom, toaletter og
kjøkken. Som oftest styres denne fra kjøkkenventilator.

Avtrekksviften suger ut brukt luft fra boligen, og er på denne måten med på
å skape ett undertrykk i boligen. Dette gjør at det strømmer til ny, frisk luft
utenifra gjennom ventiler i vegger og vinduer.

For å sikre grunnventilasjon skal den ikke kunne slås helt av.

Ventilator har vanligvis 3 trinn der trinn 1 er laveste hastighet og er koblet
fra fabrikk slik at den ikke kan slås helt av.

Erfaringsmessig er levetiden på et slikt anlegg rundt 8-10 år. Etter dette må man regne med å bytte komponenter.

Fordeler – ulemper
Fordeler med et sentralavtrekk er at huset blir godt ventilert, og det er en
forholdsvis enkel og rimelig løsning å montere.

Ulemper er at ventilene ikke renser luften så godt. Videre kan luften som
kommer inn via ventiler oppleves som kaldt drag på vinteren. Risikoen er at
man da velger å stenge ventilene, noe som leder til utilstrekkelig ventilasjon.

En annen ulempe er også at denne ventilasjonsløsningen ikke har noen form for varmegjenvinning. Den nye luften som kommer inn må varmes opp, hvilket medfører høye energikostnader og gjør at den ikke når opp
til dagens energibesparingskrav.

I tillegg kan det gi problemer med vedfyring pga. at det oppstår
undertrykk i boligen. Vedovn må ha en viss mengde tilluft for å fungere. For
å tilføre tilluft/friskluft må man alltid ha ytterveggs-ventiler som er
åpen, spalteventiler i vindu er erfaringsmessig ikke tilstrekkelig. I Tillegg
kan man måtte åpne et vindu for å gi tilstrekkelig med tilluft og samtidig
sette viften på laveste hastighet. Det kan også hjelpe å montere en røykhatt
som gir bedre trekk i pipen

På grunn av dette monteres ikke denne ventilasjonsløsningen lengre ved
bygging av nye boliger.


Bytte av ventilator

Bytte av ventilator, må være av type uten motor og med styring for sentralavtrekk.

Beboer/andelshaver betaler for kjøkkenventilator selv.

Blikkenslager Tom Dreyer har noen av ventilatorene fra Flexit på eget lager, og som kan kjøpes i deres kundemottak.

De er også forhandler av Røroshetta og Thermex hvis man ønsker andre typer.

Viftemotor står enten i bod innenfor kjøkken eller ute på taket (normalt har Blikkenslager Tom Dreyer disse på eget lager).

Brl. har dekket kostnaden ved bytte av viftemotor, beboere må melde inn behov til styret som bestiller oppdraget hos blikkenslager.

Ofte bytter blikkenslager både viftemotor og ventilator samtidig, og generelt må det også benyttes elektriker.

Blikkenslager har samarbeid med noen elektrikere som er kjent med ventilasjonssystemet.